Jak przygotować swoje ciało do ciąży?

Jeśli w najbliższym czasie planujesz zostać mamą, warto podjąć działania dążące do odpowiedniego przygotowania swojego ciała do najważniejszej roli w swoim życiu. Ciąża to nie tylko okres dziewięciu miesięcy, kiedy dziecko rozwija się w łonie matki. Przed planowanym zajściem w ciążę warto zadbać o kondycję swojego organizmu, zmieniając złe nawyki na zdecydowanie bardziej sprzyjające prawidłowemu rozwojowi płodu. Jak zatem zwiększyć swoje szanse na zajście w ciążę?

Zrezygnuj z używek

Korzystanie z używek znacznie zmniejsza szansę na zapłodnienie. Jeśli jesteś zdecydowana na poczęcie dziecka, warto na kilka miesięcy przed planowaną ciążą zrezygnować z ulubionej kawy, wina czy śmierdzącego nałogu nikotynowego.

Kofeina znajdująca się w ziarnach kawy może przyczyniać się do zwiększenia ryzyka poronienia, a także powodować problemy z samym procesem zapłodnienia. Kawę warto zamienić na kawę zbożową lub zieloną herbatę, która dodatkowo zawiera przeciwutleniacze pozytywnie wpływające na funkcjonowanie całego organizmu.

Od czasu do czasu lubisz uraczyć się lampką wina, na okres przed ciążą warto całkowicie zrezygnować z napojów wyskokowych. Ograniczenie alkoholu, a przede wszystkim jego wykluczenie zdecydowanie przybliży Was do upragnionego celu. Niedopuszczalne jest picie alkoholu już po zajściu w ciążę – spożywanie alkoholu w ciąży grozi poważnymi chorobami u nienarodzonego jeszcze dziecka, a w skrajnych przypadkach nawet śmiercią.

Palenie papierosów to wysoce niezdrowy nałóg, który z każdą kolejną „fajką” przybliża nas do śmierci. Kobiety, które liczą na pozytywny wynik testu ciążowego powinny powoli ograniczać ilość wypalanych papierów, a następnie całkowicie zrezygnować z „puszczania dymku”. Palenie znacznie zwiększa ryzyko poronienia, jak również powoduje nieodpowiednie odżywianie dziecka w okresie płodowym. Palenie tytoniu może również skutkować poważnymi schorzeniami u dziecka, a nawet jego śmiercią.

Racjonalne żywienie

Przed zajściem w ciążę warto odstawić śmieciowe jedzenie zawierające masę sztucznych substancji i ulepszaczy. Oczywiście każdy jest człowiekiem i od czasu do czasu można sobie pozwolić na małe grzeszki. Jednak codzienna dieta powinna być odpowiednio zbilansowana, aby dostarczyć sobie i dziecku niezbędnych składników odżywczych.

Postaw na sport

Zdrowe ciało to zdrowe dziecko. Przed zajściem w ciążę należy przygotować swój organizm do obciążeń związanych z rozwojem płodu. Nie każda kobieta pamięta o regularnej aktywności fizycznej, zwłaszcza w natłoku codziennych obowiązków. Jednak nie zapominajmy o codziennej dawce ruchu. Nie musimy od razu kupować karnetu na siłownię czy na basen. Warto zacząć od spokojnych spacerów czy biegania. Można również spróbować zajęć z jogi, które nie tylko pozytywnie wpływają na stan ciała, ale także ducha.

Nie zarywaj nocy

Odpowiedni rytm senny to klucz do sukcesu. Wypoczęty organizm funkcjonuje na wyższych obrotach niż w przypadku ciała pozbawionego odpowiedniej dawki snu. Przeciętny człowiek potrzebuje od 6 do 8 godzin snu na dobę. Sen pozwala nie tylko na „naładowanie baterii”, ale również na zredukowanie poziomu stresu, który na pewno nie pomaga przyszłym matkom.

Zbadaj się

Jeśli marzysz o dziecku, warto udać się na niezbędne badania. Zapobieganie chorobom przed ciążą jest znacznie bardziej bezpieczne niż leczenie różnych dolegliwości, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży. Wizyta u dentysty jest punktem obowiązkowym z uwagi na ryzyko związane z podaniem znieczulenia czy leków w trakcie leczenia dentystycznego.