Zabawki dla dzieci z autyzmem pozornie wydają się takie same jak produkty przeznaczone dla pozostałych maluchów. Jest to tylko połowiczna prawda – podopieczni ze spektrum autyzmu wymagają zupełnie innego, indywidualnego podejścia do zabawy. Odpowiednie akcesoria mają im pomóc w odkrywaniu świata i rozwijaniu nowych umiejętności, co często nie jest takie proste. Zobacz, jakie zabawki i pomoce sprawdzą się w terapii autystycznych dzieci.
Rodzaje zabawek dla maluchów ze spektrum autyzmu
Dzieci z autyzmem nie potrafią bawić się tak, jak ich rówieśnicy. Autystycy preferują samotne działanie według znanych schematów. Rodzice powinni rozwijać u swoich podopiecznych zdolność do zabawy i pokazywać im, jak się to robi.
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi pomocniczych są specjalne akcesoria, takie jak:
- zabawki kształtujące mowę, motorykę, percepcję i koordynację wzrokowo-ruchową,
- zabawki stymulacyjne,
- akcesoria odpowiadające zainteresowaniom malucha.
Wachlarz zabawek dla małego autystyka jest bardzo szeroki. Przydatne akcesoria sensoryczne to na przykład puzzle, piłki z wypustkami, przedmioty wydające dźwięki lub maty z różnorodną fakturą. Trening umiejętności społecznych zapewnią książki, gry planszowe i przytulanki. Dzieci, które uczą się mówić, być może przekonają się do figurek zwierząt, farbek lub obrazków. Rozwój ruchowy wspomogą piłki i gry zręcznościowe.
Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem – skuteczne wsparcie w terapii
Zabawki dla dzieci z autyzmem mają zaspokajać indywidualne potrzeby malucha i zachęcić go do odkrywania świata wraz z rodzicami. Praca z maluchem zawsze powinna przybierać formę rozrywki – podopieczny nie może czuć się zmuszany do wykonywania zadań. Niezastąpionym narzędziem w terapii małego autystyka są zabawki i pomoce edukacyjne, opracowane na podstawie dostępnej wiedzy o tym zaburzeniu. Bezpieczne zabawki dla dzieci z autyzmem można znaleźć na przykład w sklepie https://mojebambino.pl/203/Terapia-dzieci-z-autyzmem-i-zespolem-Aspergera.
Trening zabawy – jak zachęcić małego autystyka do współdziałania?
Rozwijanie zdolności do zabawy u dzieci z autyzmem jest niezwykle ważne.
Wspólny trening musi jednak odbywać się w odpowiednich warunkach, które obejmują:
- uporządkowane otoczenie,
- brak zakłócających bodźców,
- dobre nastawienie rodzica.
Maluch ze spektrum autyzmu często nie potrafi skupić uwagi na proponowanej zabawie, dlatego należy pozbyć się z pomieszczenia wszystkiego, co może go rozpraszać. Nawet jeśli dziecko początkowo nie wykaże chęci do zabawy, rodzic nie powinien się zniechęcać. Warto co jakiś czas ponawiać próby – istnieje duża szansa, że podopieczny przekona się do wspólnych aktywności. Trening musi być krótki, ale regularny – dobrze, jeśli w zabawie znajdzie się przyjemny element zaskoczenia.
Wspólny trening z wykorzystaniem zabawek i pomocy edukacyjnych znacznie ułatwi autystycznemu dziecku poznawanie świata i wspomoże jego rozwój. Warto korzystać z narzędzi, które pozytywnie wpływają na naukę mowy, liczenia, czy rozpoznawania emocji. Dzięki temu podopieczny lepiej przygotuje się do życia w społeczeństwie.
Leave a Reply