Wzmacnianie układu odpornościowego dziecka w praktyce

Sezon zimowy nie jest łatwy dla rozwijającego się układu immunologicznego dziecka. Wiatr, mróz, suche powietrze wespół z wirusami i bakteriami – maluch narażony jest na szereg czynników, które w znaczny sposób mogą pogorszyć stan zdrowia. Co więc robić, aby zapewnić mu ochronę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych oraz drobnoustrojami? Podpowiadamy.

Wzmacnianie układu odpornościowego – dieta

Zwracanie uwagi na to, jakiej jakości składniki znajdują się na talerzach naszego dziecka jest bardzo ważnym czynnikiem na drodze do wzmacniania układu odpornościowego. Najważniejszą kwestią jest to, aby brać pod uwagę piramidę żywieniową i dopasowywać składniki do wieku malucha. Pamiętajmy, że dieta musi być zróżnicowana. Nie ma mowy o nudzie w jadłospisie. Nie bez znaczenia pozostaje ważna rola warzyw oraz owoców. Nie możemy zapominać o dostarczaniu maluchowi cennych składników odżywczych, a wśród nich produktów pozbawionych konserwantów oraz cukrów i wzmacniaczy smaku. Dziecko musi także spożywać odpowiednią ilość płynów na dobę. Unikajmy natomiast podjadania i zbyt dużej ilości słodyczy w diecie. Musi być przede wszystkim zróżnicowanie, zbilansowanie i zdrowo.

Układ odpornościowy dziecka – wzmacniaj go hartowaniem

Dziecko powinno spędzać czas na świeżym powietrzu niezależnie od pogody. Pamiętajmy o tym, że nawet, jeśli temperatura spadnie poniżej 0 st. C maluch powinien iść na spacer – oczywiście wszystko w ramach zdrowego rozsądku. Kiedy słupki rtęci pokażą poniżej -10 st. powinien zostać już w domu. Tak samo, kiedy wieje silny wiatr i są obfite opady deszczu czy też śniegu. W pozostałe dni aktywność na dworze jest jak najbardziej wskazana. Konieczne jest jednak zadbanie o to, aby właściwie skompletować strój malucha. Nie ma nic gorszego niż przegrzewanie. Takie działanie, to bardzo krótka droga do wystąpienia infekcji.

Układ immunologiczny dziecka – odpoczynek

Właściwy odpoczynek to kolejny czynnik na jaki powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Konieczne jest zadbanie o to, aby dziecko przesypiało przynajmniej 8 h na dobę. Takie działanie to wzmacnianie układu odpornościowego oraz redukcja stresu. To bardzo ważne. Dziecko i jego rozwijający się układ nerwowy często nie radzą sobie z emocjami, co potem skutkuje pogorszeniem samopoczucia i jakości życia. Rozmowa z maluchem w duecie z dobrą jakością snu pozwoli mu nabrać nowych sił i się wyciszyć.