Sok z buraka – świetny sposób na wzmocnienie odporności

burak

Sok z buraka, to istna witaminowa bomba. Wpływa na zwiększenie wydolności organizmu, zapobiega anemii i stanowi cenne źródło witaminy C. Jednak to nie jedyne powody dla których warto go pić. Sprawdź, jak w prosty sposób przyrządzić go w domu.

Jakie właściwości zdrowotne ma sok z buraka?

Burak jest kopalnią wartości odżywczych. Zawiera kwas foliowy – czy wiecie, że zaledwie 200 g tego warzywa pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania na niego? Ponadto zawiera potas, żelazo, mangan, kobalt oraz witaminy A, C i z grupy B. Można go jeść zarówno w całości, jak i w postaci soku (w tym też kiszonego). To nieoceniony sprzymierzeniec układu odpornościowego nie tylko dzieci, ale też osób dorosłych. Świetnie wpływa na układ pokarmowy, a także wspomaga leczenie wielu schorzeń, w tym serca. Burak to bomba witaminowa, która dodaje energii do działania, a także wpływa na poprawę samopoczucia. Dobry nastrój, to wpływ działania witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6). Te znacznie redukują napięcie, wspomagają koncentrację, pamięć, czujność, a nawet refleks.

Warto wiedzieć, że sok z buraka nie jest kaloryczny. 100 ml zawiera 45 kcal, 1 g białka, 0 g tłuszczu, 9,4 g węglowodanów (w tym cukrów prostych 8,8 g), a także 0,8 g soli. Wartość odżywcza w 220 ml to: 99 kcal, 2,2 g białka, 0 g tłuszczu, 20,7 g węglowodanów (w tym 19,4 g) oraz 1,8 g soli.

Czy wszyscy mogą jeść buraki? Niestety nie. Ich spożycie powinny ograniczać dzieci, które chorują na cukrzycę, ponieważ warzywo to zawiera wysoki indeks glikemiczny. Uważać powinny także maluchy u których wykryto problemy z nerkami ze względu na dużą obecność szczawiów.

Kiedy można wprowadzić buraki do diety dziecka

Buraki w diecie malucha mogą pojawić się stosunkowo szybko. Możemy spróbować podawać je już w momencie, kiedy maluch skończy 6 miesięcy, czyli wtedy, kiedy stoi u bram rozszerzania diety. Z racji tego, że burak jest lekkostrawny, dość słodki, dzieci raczej chętnie wracają do jego smaku. Buraki mogą też spowodować niemałe zamieszanie dekoracyjne, co zachęci maluchy do jedzenia. Z ich pomocą można “wyczarować” różowe naleśniki, różowy makaron czy też różowe pure. A wiadomo, że dzieci jedzą też oczami.

Jak przyrządzić sok z buraka?

Do przygotowania soku dla 4. osobowej rodziny (około 250 ml na porcję) będziesz potrzebować około 1,5 kg buraków. Opcjonalnie możesz go połączyć razem z jabłkiem, marchewką, sokiem z pomarańczy lub cytryny. Buraki należy dokładnie umyć, a następnie obrać i pokroić na małe kawałki. Tak przygotowane należy wrzucić do sokowirówki. Jeśli chcemy, dodajmy także wspomniane owoce i warzywa, albo i jedne i drugie. Pamiętaj o tym, aby wcześniej je umyć i obrać. Tak przygotowany sok można rozcieńczyć z wodą (ale nie trzeba). Nie zaszkodzi także pokropić go sokiem z cytryny. Najlepiej podawać schłodzony.